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Tombeau for Arthur Lamka -

 

Released: 1th March 2019

 

Arthur Lamka war ein stiller Mensch und ein herausragender Journalist, ein profunder Kunstkenner und ein bedeutender Zeitzeuge des 20/21. Jahrhunderts. Menschen wie  Ernst Jünger, oder Karlheinz Stockhausen kreuzten seinen Lebensweg genauso wie Alfred Hagestange, Michail Gorbatschow, Johannes Rau, Walter Hanel oder der Dalai Lama.

Arthur Lamka liebte die Literatur, insbesondere die Weimarer Klassik und die Musik Bachs … und er liebte die Menschen; ganz besonders aber liebte er seine Frau Brigitte.

 

Sein Leben war geprägt durch Familie, Beruf, Glaube und Kunst.

 

 

Die Einzelsätze:

 

1.            Arthur - Eingang

2.           Choral: Wer nur den lieben Gott lässt walten

             (Text und Melodie:  Georg Neumark, 1641)

3.           Arthur und Brigitte (Text:  Anonymous 12. Jh.)

4.           Jesus bleibet meine Freude

             (Text: J. S.  Bach – Musik-Fragmente J. S. Bach)

5.           Goethe und Hafis

             (Text: J. W. v. Goethe)

6.           Nachthimmel – Ausgang

             (Text: Arthur Lamka – letzter Brief an die Freunde)

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Arthur Lamka was a quiet person and an outstanding journalist, a profound art connoisseur and a significant contemporary witness of the 20-21th century. People like Ernst Jünger, or Karlheinz Stockhausen crossed his life just as Alfred Hagestange, Mikhail Gorbachev, Johannes Rau, Walter Hanel or the Dalai Lama.

Arthur Lamka loved literature, especially the Weimar Classic - and the music of Bach ... and he loved people; but especially he loved his wife Brigitte.

 

His life was marked by family, profession, faith and art.

 

 

The single sentences:

 

1st          Arthur - entrance

2nd       Chorale: Who only let the good Lord hold

            (Text and Melody by Georg Neumark, 1641)

3rd        Arthur and Brigitte

            (Text:  Anonymous 12th Century)

4th         Jesus abide my joy

            (Text by J. S. Bach – Music-Fragments by J. S. Bach)

5th         Goethe and Hafis

            (Text by J. W. v. Goethe)

6th         Night Sky

            (Text by Arthur Lamka – last letter to friends)

 

upcoming releases:

I.

Gegenüber - for actor

and two cellos

 

Release: 1th June 2019

 

the new composition by

Hans-Jürgen Gerung:

 

Gegenüber - for actor and two cellos

 

after the lyrics from Melanie Barbato

 

 

will be released on 1sth of June:

 

Dmitri Dichtiar - Violoncello

Pavel Serbin - Violoncello

and

Oliver Mannel - Recitation

 

The single sentences:

 

1st          Bahubali I

2nd       Bahubali II

3rd        Bahubali III

4th         The Wolf of Gubbio I

5th        The Wolf of Gubbio II

6th         The Wolf of Gubbio III

7th         The Rainmaker I

8th         The Rainmaker II

9th         The Rainmaker III

 

II.

 

Letzter Frost / Last Frost

 

Release: 1th June 2019

 

the composition by

Hans Jürgen Gerung

 

letzter Frost / last Frost

- version for accordion

 

after three traditional Finnish Folk-Songs

 

 

will be released on 1st of June

 

 

Valentin Metzger - Accordion

 

The single sentences:

 

1st          Aamulla varhain

2nd       Tule mun ystäväni rantahan

3rd        Kun lauttamme puomia heilutteli

 

 

Die Komposition entstand 2017 in zwei autonomen Versionen, quasi als Diptichon, für den finnischen Gitarristen Patrik Kleemola (Turku)  und für den deutschen Akkordeonisten Valentin Metzger (Trossingen). Beide Fassungen wurden durch die Künstler im Rahmen des internationalen festivals forum für neue musik – oberstdorf (2018) zur Uraufführung gebracht. Ganz im Gegensatz zu Gerungs sonstigen Partituren handelt es sich bei der Arbeit  Letzter Frost um ein konzeptionelles Werk. Die kreative Mitgestaltung des Interpreten (quasi als nachschaffender Komponist) ist in hohem Maße erwünscht, ja sogar unerlässlich; der Spieler ist aufgefordert, sich auf das spannende Abenteuer der Co-Autorenschaft einzulassen und dem Werk so seine ganz individuelle Note zu verleihen.

Letzter Frost verarbeitet drei alte finnische Volkslieder unbekannter Autorenschaft: 1.) Aamulla varhain // II. Tule mun ystäväni rantahan // III. Kun lauttamme puomia heilutteli. Keine minutiöse Notation aller gewünschten Tonfolgen, Klänge und Aktionen sondern eine hochkomplexe Partitur, die mit zahlreichen Notationsformen spielt und so gewissermaßen Inspirationsquelle wird … weit über die festgehaltenen Notentexte hinaus. Diese Art der konzeptionellen Komposition findet sich nicht nur im Œuvre von Anestis Logothetis, Roman Haubenstock-Ramati, György Ligeti, Sylvano Bussotti oder Helmut Oehring, nein schon die Bach‘schen Werke  für  Laute solo folgen zu einem nicht unerheblichen Teil diesem Prinzip.

Die Verarbeitung des Materials durch die doch sehr verschiedenen Instrumente Gitarre bzw. Akkordeon führt den Zuhörer jeweils auf ganz unterschiedlichen Klangwegen durch die finnischen Landschaften … mystische Landschaften sind es, die mit ihren schneebedeckten Wäldern, den Seen und mit ihrer Sagenwelt vor dem inneren Auge des Zuhörers entstehen. Die fragile Gitarrenversion lässt alles quasi in einem erfrorenen Miniaturkosmos erscheinen. Zerbrechlich-zauberhafte Kristallkonstruktionen zeichnen geheimnisvolle ‚akustische‘ Schneeblumen, während die Macht des Akkordeons den Winter in seiner ganzen Naturgewalt heraufbeschwört …

Künstlerisch beschäftigt sich Metzger mit zeitgenössischer Musik und mit Werken aus Renaissance, Barock und Klassik. Die Neue Musik stellt dabei einen großen Teil seines Bühnenwesens dar. Durch die intensive Beschäftigung mit zeitgenössischer Musik hatte Metzger Gelegenheit, mit Komponisten wie Hans-Jürgen Gerung, Rufat Khalilov und Bernard Cavanna zusammenzuarbeiten. Sowohl solistisch als auch kammermusikalisch präsentierte er sich in Österreich, Italien, Frankreich, Tschechien, Deutschland und der Schweiz und trat in bekannten Konzerthäusern in Europa auf (Goldener Saal, Augsburg; Museum Art.Plus, Donaueschingen; Rudolfinum, Prag; Bösendorfer Konzertsaal, Wien). Rundfunk- und Fernsehbeiträge beim Bayerischen Rundfunk, Bayerischen Fernsehen, Südwestrundfunk und Deutschlandradio ergänzen seine künstlerische Tätigkeit. Metzger verfolgt eine ausgeprägte Konzerttätigkeit bei renommierten Festivals und Konzertreihen (u.a. „Oberstdorfer Musiksommer“, „Donaueschinger Musiktage“, „Internationales Festival Forum für Neue Musik“, „Internationale Sommerakademie Opus XXI für zeitgenössische Musik). Valentin Metzger ist mehrfacher Preisträger des Wettbewerbs „Jugend Musiziert“ und gewann den „Klassikpreis“ beim „Oberstdorfer Musikwettbewerb“. 2013 wurde ihm der 1. Preis beim „Karlstädter Akkordeonwettbewerb“ verliehen. Bei den „International Music Awards“ in Val Tidone (IT) im Jahr 2014 wurde er Zweiter. Kurz dannach wurde ihm der 2. Preis mit goldener Auszeichnung beim „Internationalen Musikwettbewerb“ in Prag (CZ) verliehen. Zu seinen größten Erfolgen zählt der 1. Preis beim renommierten „Internationalen Wiener Akkordeonwettbewerb“ (A). Wichtige musikalische Impulse bekam Valentin Metzger von Prof. Teodoro Anzellotti, Giorgio Dellarole, Theo Nabicht, Henry Fourès, Fanny Vicens und Krassimir Sterev. Seit September 2017 betreut Valentin Metzger die Akkordeonklasse der Schule Schloss Salem und zusätzlich, seit August 2018, die Akkordeonklasse der Musikschule Weinfelden (CH).

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The composition was, quasi as Diptichon, created in 2017 in two autonomous versions, for the Finnish guitarist Patrik Kleemola (Turku) and for the German accordionist Valentin Metzger (Trossingen). Both versions were premiered by the artists as part of the international festival forum for contemporary music - oberstdorf (2018). In contrast to Gerungs other scores the work Last Frost (Letzter Frost) is a conceptual work. The creative participation of the performer (quasi as a recreational composer) is highly desirable, indeed even essential. The player is invited to embark on the exciting adventure of co-authorship and to give the work its own individual touch.

 

Last frost (Letzter Frost) processed three old Finnish folk songs of unknown authorship: 1.) Aamulla varhain // II. Tule mun ystäväni rantahan // III. Kun lauttamme puomia heilutteli. No meticulous notation of all desired tone sequences, sounds and actions but a highly complex score, which plays with numerous forms of notation and, so to speak, becomes a source of inspiration itself ... far beyond the written musical texture. This kind of conceptual composition can be found not only in the oeuvre of Anestis Logothetis, Roman Haubenstock-Ramati, György Ligeti, Sylvano Bussotti or Helmut Oehring, no, even Bach's works for lute solo follow a not inconsiderable part of this principle.

The processing of the material by the very different instruments, guitar and accordion, leads the listener on different sound paths through the Finnish landscapes. Mystical landscapes with their snow-covered forests, their lakes and their worlds, full of legends, arises in front of the inner eye of the listener. The fragile guitar version lets everything appear in a frozen miniature cosmos. Fragile-enchanting crystal constructions depict mysterious 'acoustic' snowflakes, while the power of the accordion evokes winter in all its force of nature...

 

Valentin Metzger, born on 8 February 1996, is a scholarship holder of the Studienstiftung des Deutschen Volkes, the Rotary Culture Prize and the Summer Academy Opus XXI for Contemporary Music with Prof. Hans Maier at the Staatliche Hochschule für Musik Trossingen. There he studies music with a major in accordion both, in the artistic degree program and in the pedagogical degree program. Methodology he studies with Friedemann Gisinger. Artistically Metzger deals with contemporary music but he’s also an interpreter of works from the Renaissance, Baroque and Classical epoques – nevertheless the contemporary music represents the largest part of his repertoire. Due to the intense engagement with contemporary music, Metzger had the opportunity to work together with composers such as Hans-Jürgen Gerung, Rufat Khalilov and Bernard Cavanna. He has performed in soloist as well as chambermusic-projects in Austria, Italy, France, the Czech Republic, Germany and Switzerland and Metzger did concerts in famous concert halls in Europe (Golden Hall, Augsburg, Museum Art.Plus, Donaueschingen, Rudolfinum, Prague, Bösendorfer Concert Hall, Vienna).

 

 

Radio and television broadcasts at the Bavarian Radio, Bavarian Television, Südwestrundfunk and Deutschlandradio supplement his artistic work. Metzger pursues a marked concert activity at renowned festivals and concert series (including "Oberstdorfer Musiksommer", "Donaueschinger Musiktage", "International festival forum of contemporary music - oberstdorf", "International Summer Academy Opus XXI for contemporary music). Valentin Metzger is a multiple winner of the "Jugend Musiziert" competition and he also won the "Klassikpreis" at the "Oberstdorfer Musikwettbewerb". In 2013 he was awarded the 1st prize at the "Karlstadt International Accordion Competition". He finished second at the "International Music Awards" in Val Tidone (IT) in 2014. Shortly thereafter, he was awarded the 2nd prize with a golden award at the "International Music Competition" in Prague (CZ). Among his greatest successes is the 1st prize at the renowned "International Vienna Accordion Competition" (A). Important musical impulses came to Valentin Metzger from Prof. Teodoro Anzellotti, Giorgio Dellarole, Theo Nabicht, Henry Fourès, Fanny Vicens and Krassimir Sterev. Since September 2017, Valentin Metzger has been responsible for the accordion class of the School of Salem-Castle and additionally, since August 2018, the accordion class of the Weinfelden- Music-School (CH).

 

 

 

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aktuell - current

Buchtipp /

recommended reading

 

Visionary Guitars
Chatting with Guitarists

 

Autor - Author:

Andrea Aguzzi

 

ISBN 978-1-326-58693-5

 

Das Buch ist in paper- oder e-book-Version erhältlich  und wird vertrieben über www.Lulu.com bzw. über alle anderen wichtigen Internet-Anbieter.

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The book is available in paper or e-book version and is distributed by www.Lulu.com or by all other major Internet providers.

 

Neuigkeiten

News

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KALTLand in den letzten Monaten entstand, in enger Zusammenarbeit mit dem Komponisten Helmut Oehring, der Filmzyklus KALTLand. Zahlreiche Grafiken von Hans-Jürgen Gerung visualisieren die Musik Oehrings in einem 8-teiligen Zyklus.

die einzelnen Filme tragen die Titel:

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COLDLand in the recent months, the film cycle COLDLand has been developed in dense collaboration with the composer Helmut Oehring. Numerous graphics by Hans-Jürgen Gerung visualize the music of Oehring in an 8-part cycle.

the individual films are titled:

BaumLand

SchneeLand

FruchtLand

WasserLand

MoorLand

KlammLand

TierLand

MenschenLand

 

Soeben ist Gerungs jüngste Komposition für Akkordeon Solo

letzter Frost

bei Jetelina Musikverlag

erschienen.

Das Werk existiert auch in einer

Version für Gitarre solo.

Siehe auch:

aktueller Gesamtkatalog 2019

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Just recently Gerung's latest composition for

accordion solo

letzter Frost (last frost)

has been released by Jetelina publishing house. The work also exists in a version for guitar solo. See also:

current general catalog 2019

 

Streaming & Download

Gerung-Arts&Music

 

Musik / Music:

- the tree

- Fraginesi

- Syria

- nell'eden non andrò

- Bach&Luther

- Musik für liuto forte

- Tombeau für Schubert

- 88-97

- eight tablets

- la commedia dell'arte

- Gesualdo & Gerung

- Bach - selected works

- Annabel Lee

- neuLand

- The Bussotti-Circle

 

upcoming releases

1th of June 2019

- last Frost -

  accordion version

- Gegenüber - for two cellos

   and speaker

 

Hörspiele / Radio plays:

- Das Aschenputtel

- Das Rumpelstilzchen

- Der Schuster und der Teufel

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